سبک زندگی

شغل های آینده ی دنیای مد

شغل های آینده ی دنیای مد و فشن چیست؟

 وقتی صحبت از صنعت مد می‌شود، به نظر می‌رسد که تنها چند مسیر مشخص برای موفقیت در آن وجود دارد. مانند تبدیل شدن به یک ویراستار، طراح مد و لباس، خریدار، استایلیست و عکاس. اما در واقعیت این زمینه ها بخش کوچکی از کل صنعت را تشکیل می‌دهد. صنعت مد در طی 10 سال گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته است و روندهای نوظهوری مانند تغییر سلایق مصرف کننده، نیاز افراد به صداقت برندها و … باعث تغییر اولویت شرکت‌ها و شرح وظایف شغلی شده است.  مجله ی BoF  با متخصصان حرفه ای مد و شغل های رو به رشد این صنعت، درباره‌ی چگونگی دستیابی به نقش خود و جایگاه شغلی در این صنعت صحبت می‌کنند.

روانشناسی مد و فشن

با گذشت قرن ها لباس و پوشاک از یک ضرورت برای محافظتِ بدن به نشانه‌ای از شخصیت مبدل شده است. این امر موجب شده تا گروهی از متخصصان در صنعت مد و فشن یعنی < روانشناسان مد و فشن> ظهور کنند که نظریه های روانشناختی را بر آنچه می‌پوشیم اعمال کنند. آن ها با درک تاثیرگذاری انتخاب لباس و پوشش نه تنها بر احساسات فردی ما بلکه بر احساسات افرادی که با آنها ارتباط برقرار می کنیم، ما را راهنمایی می‌کنند.

کیت نایتینگل Kate Nightingale روانشناس خریداران مد و فشن، بنیانگذار روانشناسی استایل، مشاوره‌ شرکت‌ و برند های مد و فشن می‌گوید: “من با مارک‌ها ،آژانس‌ها و افراد خلاق کار می‌کنم و به آنها کمک می‌کنم تا رفتار مصرف کننده را درک کنند و تصمیم گیری های موثرتر و استراتژیک یا خلاقانه داشته باشند.” او با مشتریانی مانند فروشگاه زنجیره‌ای Debenhams و برند پوشاک مردانه Thomas Pink همکاری می‌کند تا بینش خود را در مورد چرایی و چگونگی خرید مردم از آنچه خریداری می‌کند ارائه دهد.

Nightingale می گوید: “اگر متوجه شوید که درک بشر چگونه بر روی علم اعصاب تاثیر می‌گذارد و مردم چگونه لباس‌ها را بر اساس حالات ذهنی خود انتخاب می‌کنند، می‌توانید یک استراتژی فوق‌العاده و مؤثر ایجاد کنید که در نهایت باعث افزایش رضایت مشتری و همچنین فروش شود.” در واقع شرکت و یا برند های مد و فشن می‌توانند از این نوع روانشناسی استفاده کنند تا خریداران، تمایل و علایق افراد به جزییاتی مانند بسته بندی، رنگ مورد علاقه و تبلیغات را بهتر درک کنند.

برای روانشناس مد و فشن شدن، شما باید مطالعات روانشناسی گسترده‌ای داشته باشید. علوم پایه از لحاظ تئوریک کافی است اما بسیاری از دوره‌ها به اندازه کافی عمیق و کامل نیستند. من غالباً به افرادی که علاقهمند به روانشناسی مد یا مصرف کننده باشند توصیه می‌کنم که نه تنها روانشناسی را مطالعه کنند بلکه سایر علوم رفتاری مانند علوم اعصاب، انسان شناسی و جامعه شناسی را نیز مورد بررسی قرار دهند.

با این حال، این نوع نقش فقط در سال‌های اخیر پدید آمده است. Nightingale ادامه داد: “استخدام مشاورانی مثل من هنوز خیلی معمول نیست.” گرچه بزرگترین مزیت برای شرکت های جهانی ارتباطشان با مشتریان در سرتاسر جهان است. ارتباط با افرادی که پیشینه، رفتار، سنت و سلایق بسیار متفاوتی دارند. اما من معتقدم همه برند‌ها با متخصصان داخلی یا خارجی در این زمینه کار خواهند کرد.”

استایلیست شخصی

در گذشته استفاده از استایل های شخصی و خاص برای ستاره های هالیوود، افراد جامعه و مدیران ارشد اختصاص یافته بود اما در سال های اخیر علایق تمامی افراد به استایل های شخصی افزایش پیدا کرده است. با توجه به نظرسنجی PricewaterhouseCooper’s Total Retail  تجارت الکترونیکی به یک راه بسیار خوب برای خرید مبدل شده است، به طوری که 54 درصد از مصرف کنندگان در سراسر جهان به صورت آنلاین خرید می‌کنند و بنابراین شرکت های خرده فروشی با استفاده‌ي بهینه از فناوری سعی در همه گیر کردن یک استایل خاص و شخصی دارند. شاون برت Shaunie Brett مدیر سایت استایل شخصی مردان به نام Thread می‌گوید: “امروزه خرید کمتر حضوری و قابل لمس است و هرچه افراد بیشتری به صورت آنلاین خرید می‌کنند، نیاز افراد به مشاوره های متخصصان و استایلیست های شخصی در بازار آنلاین بیشتر حس می‌شود.”

یکی از استایلیست های Thread خانم سوفی گیتن Sophie Gaten توضیح می‌دهد: “هرچه دنیای مد و فناوری بیشتر به هم مرتبط می‌شوند، نقش یک استایلیست شخصی برای درک عمیق‌تر فناوری بیشتر می‌شود. برای مثال نقش من به مهندسان نرم‌افزار و دانشمندان داده (اطلاعات پایه‌ای) کمک می‌کند تا انتخاب استایلیست‌ها در زمان های متفاوت را ثبت کنند و بتوانند این موضوع را در الگوریتم سایت اعمال کنند و یک استایل شخصی را به صورت انتخاب های مجازی در سایت ارائه دهند.”

در سال‌های اخیر بازار تجارت الکترونیک گرم شده است و مارک های بزرگ و کوچک مد و فشن سریع وارد بازار می‌شوند تا بتوانند جایگاهی را در کسب و کار دیجیتال بدست بیاورند. در نتیجه سرویس آنلاین سایت‌ها(مانند پیشنهاد چند محصول مرتبط، ارتباط با پشتیبانی و…) در ارائه‌ی استایل‌ های از قبل تعیین شده و الگوریتم های هوشمند برای ارائه‌ی کمک به مصرف کنندگان رو به افزایش است.

برت ادامه داد: “یک استایلیست شخصی و حرفه‌ای، هوش هیجانی(احساسات و بروز آن) و انگیزه‌ی خوبی برای کمک به مردم دارد و هدفش صرفا فروش و سود زیاد در بیزینس نیست. “مهمترین ویژگی سلیقه است. سلیقه چیزی است که نمی‌توانید آن را آموزش دهید و یک قدرت ذاتی است. صرف نظر از اینکه استایلیست به تازگی فارغ‌التحصیل شده یا 5 سال در صنعت بوده، باید سلیقه در کار آن‌ها مشهود باشد. “

کارشناسان مد پایدار یا طرفداران محیط زیست

بسیاری از شرکت های مد حفاظت از محیط زیست را در اولویت و مرکز استراتژی های شرکت و یا برند خود قرار دادند. این به معنای در نظر گرفتن چگونگی تولید محصولات با استخدام مشاوران پایداری است که وظیفه آن‌ها اطمینان از تولید محصولات با منابع تجدید پذیر(مانند نور خورشید، منابع آبی و…) و سازگار با محیط زیست است.

ریچل کانتو Rachel Cantu معاون رئيس جمهور از زنجیره تأمین جهانی در پاتاگونیا که برند خود را بر اساس مد پایداری طراحی کرده است می‌گوید: “کار من این است که به طور مداوم به دنبال راه هایی برای استفاده از مواد بازیافتی در محصولات باشم، هدایت پروژه های ابتکاری که تأثیر ما را بر روی کره زمین می گذارند در دست بگیرم و برنامه هایی مانند تجارت عادلانه را گسترش دهم که تأثیر مثبت مستقیمی بر افرادی که محصولات ما را تولید می‌کنند داشته باشم. این سازمان،‌ بزرگترین مرکز تعمیر آمریکای شمالی است و همچنین وسایل نقلیه، موبایل و لباس‌ها را به طور رایگان در سراسر ایالات متحده تعمیر می‌کند.

یک نیاز شناخته شده برای پایداری وجود دارد به خصوص اگر شما عضوی از یک برند یا سازمان بزرگ هستید.

کانتو می گوید: “هرچه مصرف کنندگان یا خریداران نسبت به تصمیمات خرید خود آگاهی بیشتری پیدا کنند، تقاضا برای شرکت‌ها و برند‌ها در نشان دادن مراحل تولید و اثرات آن در محیط زیست و زنجیره های تأمین بیشتر و مهم‌تر خواهد بود.” در واقع با نگاهی به تاریخ طرفداری محیط زیست از ابتدا تا به حال، وفاداری بی‌نظیری مصرف کنندگان به مد پایداری کاملا قابل مشاهده است به طوری که کارشناسان بازار می‌گویند افراد برای خرید از برند هایی که برای تولیدات خود علت و دلیل دارند،‌ مشتاق‌تر هستند.

تحقیق، توسعه و تولید پارچه های هوشمند

در طی چند سال گذشته، چندین غول بزرگ پوشاک از نایک Nike تا لولولمون Lululemon در حال تهیه منابع برای ایجاد نسل جدیدی از مواد هستند که باعث بهبود استایل، کارایی و پایداری محصولات می‌شوند.

سالهای اخیر موجی از نوآوری های جدید مانند ظهور فناوری های پوشیدنی و مواد هوشمند را نیز مشاهده کرده‌ایم. برای مثال شرکت رالف لورن  Ralph Lauren از پیراهن تنیس با قابلیت خاص و فناوری که میزان ضربان قلب و سطح استرس را تحت نظر داشت در سال ۲۰۱۳ پرده برداری کرد.

در حالی که پارچه های هوشمند هنوز هم تقریبا در مراحل ابتدایی راه خود قرار دارد، اما بازاری در حال رشد سریع و با قابلیت های جدید است و با توجه به ظهور بخش طراحی پارچه های خاص برای لباس ورزشی این فناوری نقش مهمی در مد ایفا خواهد کرد. تاد هارپل Todd Harple، مدیر نقشه برداری و استراتژی نوآوری در اینتل intel گفت: “اگر مادر سالخورده‌ای داشته باشم، می‌خواهم حال او را زمانی که می ترسد یا مضطرب است بدانم یا اگر از کودکی اوتیسمی مراقبت می‌کنم، دوست دارم بدانم که او متمرکز شده است یا نه. همه این‌ها از طریق پوشاک و تکنولوژی ممکن است. “

لوگان می گوید: “مهم است که همچنان الهام بخش باشیم و نیاز های روزافزون مشتریان را به سرعت برطرف کنیم. برای کار کردن به عنوان توسعه دهنده پارچه، مدرک در رشته علوم منسوجات و مهندسی نساجی ترجیح داده می‌شود. اما افراد با سابقه فنی قوی در کار با مواد اولیه نیز می‌توانند وارد این زمینه شوند.

مهندس چاپ سه بعدی

برای طراحان مد یکی از چالش برانگیزترین جنبه های تجارت، روند تولید محصولات است. با این وجود چاپگر های سه بعدی تولید را سریعتر، آسانتر و ارزانتر می‌کند و موانع ورود طراحان نوظهور را در سراسر جهان را كاهش می‌دهد. حتی طراحان بزرگی همچون شنل chanel و آیریس ون هرپن  Iris Van Herpen در حال آزمایش و توسعه برای چاپ طرح هایی هستند که بدون چاپگر های سه بعدی تولیدشان غیرممکن خواهد بود.

نائوم Kaempfer ، مدیر خلاق در Stratasys درباره‌ی تولید چاپگر، مواد سه بعدی و کار با شرکت‌هایی مانند Safilo می‌گوید:” در کار با چاپگر سه بعدی دو بخش وجود دارد: جنبه های فناوری بیزینس و همچنین خلاقیت که به یک اندازه اهمیت دارند.

در واقع چاپ سه بعدی نقش بزرگی در مد خواهد داشت زیرا وظیفه‌ی تولید قطعات کوچک و بزرگ در زندگی روزمره به عهده خواهد گرفت. در این روش به جای برش و دوخت پارچه‌ها برای ایجاد شکل یا طراحی مورد نظر فقط با شروع روند تولید مواد را اضافه می‌کنیم.  Rob Walker  تحلیل‌گر اطلاعات در Euromonitor International  می‌گوید: “این یکی از بزرگترین جاذبه های تولید کنندگان است زیرا می‌تواند مقادیر زیادی از اضافات پارچه را کاهش دهد.”

طبق گفته‌ی ناشران در گزارش سالانه نزدیک به ۱۴۲ میلیون چاپگر سه بعدی سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان فروخته شده است. این فناوری سؤالات قابل توجهی را ایجاد می‌کند: اگر همه در خانه هایشان لباس چاپ و تولید کنند، آیا باز هم از فروشگاه‌ها و برند‌ها بازدید و خرید می‌کنند؟ چه اتفاقی برای بخش هنری و اوت کوتوق خواهد افتاد؟

پاسکال موراند، رئیس اجرایی Fédération française de la Couture  فدراسیون اوت کوتوق توضیح می‌دهد: “چاپ سه بعدی قدرت بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد و می‌تواند نقش بیشتری در طراحی و تولید محصولات خود داشته باشند. چاپ سه بعدی روند تولید لباس های سفارشی و خاص را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود طیف وسیع تری از کالاها که به علت زمان زیاد، روند تولید یا نوع ایستایی تولید آن غیر ممکن بود، ممکن شود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط