سبک زندگی

رنگ سال 2021 چیست؟

هرسال رنگ جدیدی از سوی کمپانی پنتون به عوان رنگ سال استفاده می شود. این کمپانی از سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و در سال ۲۰۰۰ اولین پیشنهاد را برای رنگ سال داد که مورد استقبال طراحان زیادی قرار گرفت. رنگ سال در زمینه های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند مانند طراحی داخلی، دکوراسیون، فشن و… .
اگر رنگ آبی سلطنتی، رنگ سال ۲۰۲۰، مورد پسندتان نبوده یا در هر صورت می خواهید با رنگ سال پیش بروید پس کم کم باید خود را برای رنگ سال جدید آماده کنید. شرکت های طراحی و رنگ و طراحان به گمانه زنی هایی در مورد اینکه رنگ سال ۲۰۲۱ چه رنگی است پرداخته اند که در این مطلب به بررسی آن ها می پردازیم و سپس رنگ سال ۲۰۲۱ به انتخاب شرکت پنتون را معرفی می کنیم.

 

آبی آسمانی رنگ سال 2021

آبی آسمانی

طبق گفته های شرکت پیش بینی ترند های آینده (Trend Forecasting Service WGSN) رنگ سال ۲۰۲۱ در زمینه های فشن، طراحی داخلی و تکنولوژی آبی آسمانی خواهد بود. این رنگ که انرژی مثبتی را منتقل می کند در عین غیررسمی بودن یک رنگ مد روز است.
شرکت WGSN با بررسی پیشرفت صنایع مختلف و وضعیت اجتماعی _ اقتصادی موجود رنگ سال را پیش بینی می کند. این شرکت معتقد است فضا سیاسی و دیدن تصاویر خبری بسیار افراد را به سمت یک رنگ خاص سوق می دهد که در این مورد همان آبی آسمانی است.
همچنین زندگی ما با تکنولوژی همراه است و یکی از اتفاقات پیش رو در این صنعت ورود اینترنت  5G است که همه جا با رنگ آبی آسمانی نشان داده می شود.
دلیل بعدی انتخاب این رنگ هفته های مد اخیر است. طراحان لباس از این رنگ به وفور استفاده کرده اند
و اما دلیل آخر استفاده روزافزون از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر است که رنگ لوگو هر دو این شبکه ها آبی آسمانی است.

 

طوسی رنگ سال 2021

 

طوسی

شروین ویلیامز که یک شرکت بازاریابی رنگ دارد؛ به همراه تیمش رنگ طوسی را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است.
با شروع همه گیری ویروس کرونا و افزایش ارزش زمین برای انسان ها وقتش بود که با سیاره و زمین دوباره ارتباط برقرار کنیم. برای همین رنگ انتخابی ویلیامز رنگ سنگ های روی زمین یا همان طوسی است.
در هفته مد زمستان و پاییز پاریس از این رنگ  بارها استفاده شد. همچنین در زمینه مبلمان شاهد تغییر رنگ بسیاری از رنگ های چوبی به طوسی بودیم که یکی دیگر از دلایل ویلیامز برای انتخاب طوسی به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ است.
این رنگ در حال حاضر در خانه های بسیاری از افراد وجود دارد. از کابینت های طوسی که بگذریم به سرویس های آشپزی، قاشق و چنگال و وسایل خانگی می رسیم که بسیاری از آن ها به رنگ طوسی است. از این رنگ به راحتی می توان در همه جای خانه استفاده کرد یا حتی می توان یک دیوار متمایز با شومینه به رنگ طوسی ساخت.
طوسی همچنین در تقاطعی بین انسان و تکنولوژی و نوستالژی قرار دارد. حسی از نوستالژی که دوست داریم از زمان حال فرار کنیم و به گذشته برویم. به عقیده ویلیامز طوسی رنگی است که میان همه این جنبه ها تعادل ایجاد می کند.

رنگ های ترند ۲۰۲۱

اما از این که رنگ سال ۲۰۲۱ چیست بگذریم هر ساله با توجه با حال و هوای مختلف پالت های رنگی دیگری نیز مد می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

رنگ سال ۲۰۲۱ چه رنگی است؟

بالاخره جواب اینکه رنگ سال ۲۰۲۱ چیست از سوی شرکت پنتون اعلام شد. با این که انتخاب کمی قابل پیش بینی بود اما پنتون باز هم به شکل دیگری همه را غافلگیر کرد و سوال رنگ سال ۲۰۲۱ چیست را به رنگ های سال ۲۰۲۱ چیست تغییر داد. این کمپانی برای دومین بار، دو رنگ را به عنوان رنگ سال معرفی کرد: طوسی و زرد درخشان!

هر دو رنگ طوسی (Ultimate Gray) و زرد درخشان (Illuminating) قبلا هم به طور مجزا به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده بودند اما انتظار نمی رفت هر دو رنگ انتخاب شوند. این دو رنگ مستقل که هر کدام می توانند به شکلی متفاوت به یک عنصر متمایز تبدیل شوند، در سال ۲۰۲۱ کنار هم قرار گرفتند تا یک مجموعه عالی برای سال جدید بسازند.

رنگ های سال ۲۰۲۱ نماد چه چیزهایی هستند؟

رنگ زرد انتخابی پنتون حسی مثبت و قدرتمند دارد. این رنگ احساسات متفکرانه و عمیقی را بر می انگیزد اما در نهایت وعده روزهای روشن و آفتابی را می دهد. برای روح انسان به ویژه در این روزگار ضرروی است که حس کند همه چیز روشنتر خواهد شد. رنگ زرد روشنایی پیام خوشبختی است و محقق شدن امیدها و آروزهایی درخشان را نوید می دهد.
رنگ خاکستری نمادی از عناصر جامد و قابل اطمینان است که پایه های محکم زندگی را می سازند. خاکستری ما را به یاد سنگریزه های کنار ساحل می اندازد و زرد پررنگ نماد خورشید و نوری است که بر این سنگ ها می تابد. زرد نماد نشاط و جسور بودن خورشید و خاکستری نماد ثبات و پایداری است. خاکستری در میان رنگ ها، رنگی است آرام و توامان استوار.
لئاتریس آیزمن (Leatrice Eiseman) مدیر اجرایی شرکت پنتون (Pantone) درباره این انتخاب گفته است: «همراهی پایا و جاودان دو رنگ زرد و طوسی نشان دهنده مثبت گرایی همراه با بردباری و ثبات است. اهل عمل و با ثبات اما در عین حال مثبت اندیش و دلگرم باشید. این ترکیب رنگ به ما امید و سرسختی را می آموزد. برای روح انسان ضروری است که حسی مشوق و متعالی در درون خود داشته باشد.»
این ترکیب رنگ با احترام به خرد و تفکر منطقی ما را به روش های تفکر و مفاهیم جدید سوق می دهد.

رنگ سال ۲۰۲۱ در دکوراسیون

 

علت انتخاب دو رنگ برای رنگ سال ۲۰۲۱ چه بود؟

در سال جاری جهان تحت تأثیر همه گیری و حوادثی مانند اعتراضات ضدنژاد پرستی پس از مرگ جورج فلوید (Black Lives Matter) قرار گرفت. پس از مدتی که فاصله اجتماعی به امری الزامی بدل شد، مردم در امریکا دست به دست هم دادند تا خواستار عدالت و برابری نژادی شوند. تقابل فاصله های اجباری فیزیکی و ظاهری و نزدیکی اذهان و متحد شدن برای حذف فواصل حقوقی و تبعیضات نژادی موضوع مهمی بود. موضوعی که به هم رسیدن دو راس و دو قطب را به نمایش گذاشت.
دو انتخاب و همنشینی دو رنگ کاملا متفاوت در دو گوشه جداگانه از طیف های رنگی هم نشان از این پیوند دارد. «آنچه که آشکار شد میزان نیاز ما به یکدیگر است. این ارتباط با دیگران به ما نیرو، استحکام و همچنین امید و چشم اندازی مثبت داده است. چشم اندازی که برای حرکت رو به جلو ضروری است. با انتخاب دو رنگ مستقل‌، ما این پیام را منتقل می کنیم.»
با همه این ها پنتون عنوان کرده که هدفش از انتخاب رنگ سال همانند سال های گذشته است و آن ها همیشه یک هدف را دنبال می کنند: «انعکاس فرهنگ لحظه ای که در آن زندگی می کنیم. با نگاهی به گذشته». رنگ سال جاری، آبی کلاسیک – نیلی عمیق و آرام سعی در مقابله با اضطراب ورود به یک دهه جدید داشت. دهه ای که اتفاقا آغازی نگران کننده داشت و نیاز به آرامش بیش از هر وقت دیگری در آن حس شد. حالا رنگ های ۲۰۲۱ هم کاملا متناسب به نظر می رسند: برای واکسن، برای باز شدن دوباره درهای دنیا، برای بازگشت به برخی از احساسات عادی و فرصت ارتباط و پیوند با یکدیگر.
مدیر اجرایی پنتون همچنین گفته است «ما می دانیم که در یک زمان غیرمعمول زندگی می کنیم. چه همه گیری کرونا و چه اعتراضات، اما ما در حال، برای تصور آینده تلاش می کنیم».

رنگ سال ۲۰۲۱ چه رنگی است؟

رنگ دکوراسیون و مد سال ۲۰۲۱

اگر از فلسفه و دلایل انتخاب و معانی نمادین و آشکار رنگ سال ۲۰۲۱ بگذریم، حال که می دانیم رنگ سال ۲۰۲۱ چه رنگی است، وقت آن است که به شیوه استفاده از این رنگ ها بپردازیم. هم رنگ زرد لیمویی و هم رنگ طوسی هر دو رنگ امسال هستند و برای اینکه بتوانید مطابق رنگ سال عمل کنید، بهترین حالت این است که هر دوی این رنگ ها را در کنار هم به کار ببرید و به قول معروف بایکدیگر ست کنید.

 

پس برای سال ۲۰۲۱ باید آماده شوید تا خانه تان را با ترکیبی از طوسی و زرد چیدمان کنید. ویژگی خوب رنگ طوسی این است که برای چیدمان و هماهنگ کردن دکوراسیون با آن کار سختی ندارید. طوسی یک رنگ خنثی است که با هر رنگ دیگری به خوبی هماهنگ می شود، از طرف دیگر زرد با انرژی خود می تواند رخوت و کسالت احتمالی استفاده از طوسی را جبران کند و فضایی با ثبات، پویا و متعادل ایجاد کند. برای چیدمان خانه با رنگ های سال ۲۰۲۱ می توانید رویه مبل ها -به ویژه مبل های راحتی- را به طوسی تغییر دهید و تا بهار یک شال مبل زرد درخشان و کوسن های زرد رنگ را مهمان آن کنید.

رنگ های سال ۲۰۲۱ را می توانید با ست کالای خواب ملحفه و روتختی زرد و طوسی به اتاق خواب بیاورید، یا سه دیوار اتاق را طوسی و یک دیوار را به عنوان دیوار تاکیدی و شاخص با زرد همراه کنید. رنگ های سفید و سیاه می توانند مکمل خوبی برای این رنگ باشند. همچنین رنگ های هم خانواده زرد مثل نارنجی می توانند فضا را پر انرژی تر کنند یا رنگ های مکملش مثل طیفی از بنفش در اجزا و عناصر کوچک دکوراسیون می توانند ترکیبی پخته و اشرافی پدید آورند.
اگر لوازم الکتریکی آشپزخانه تان نقره ای یا به اصطلاح سیلور باشد، تنها با انتخاب رنگ زرد برای ظروف و یا منسوجات مثل پرده و رومیزی ها می توانید آشپزخانه تان مطابق رنگ های سال ۲۰۲۱ دکور کنید.

 

حال شاید سوالتان این باشد که رنگ سال ۱۴۰۰ چه رنگی است؟ آیا باز هم طوسی و زرد؟ پاسخ این است که تقریبا بله. در سال جدید شمسی این دو رنگ را به عنوان رنگ غالب در ویترین همه فروشگاه ها خواهیم دید. نکته جالب توجه دیگر این است که رنگ سال ۱۴۰۰ برای فشن و مد و پوشاک هم همین رنگ ها هستند. یعنی رنگ لباس ۲۰۲۱ هم ترکیبی از طوسی و زرد خواهد بود. مثلا می توانید برای رنگ مانتو طوسی و برای شال و اکسسوری مثل کیف و کفش زرد استفاده کنید. صنعت زیبایی هم از این رنگ پیروی خواهد کرد و زرد و طوسی را احتمالا به عنوان رنگ های فانتزی رنگ موی سال ۱۴۰۰ خواهیم دید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط