سبک پوشیدن

آشنایی با پارچه شانتون

امروزه انتخاب پارچه‌ی مناسب برای لباس روزمره که هم مناسب فصل باشد و هم زیبا و بادوام باشد، به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. پارچه شانتون از جمله پارچه‌های کاربردی موجود در دنیا است که بسیار خوش دوخت و خوش فرم است و ایستایی خوبی دارد و همینطور مناسب تمام فصول می‌باشد.

کاربردپذیر بودن پارچه شانتون باعث شده است که نساجان درصدد تولید انواع مختلف آن با ترکیب الیاف‌های گوناگون برآیند که برای مثال می‌توان به شانتون دو نخ، شانتون تایوان، شانتون اسلپ، شانتون اندونزی و… اشاره کرد. با ما در این مقاله از مجله‌ی دیجی استایل همراه باشید تا سایر ویژگی‌های پارچه‌ی شانتون را بررسی کنیم.

پارچه‌ شانتون چیست؟

شانتون (Shantung) نوعی پارچه‌ی ابریشمی با برجستگی‌های نامنظم و مشخص است که به عنوان ابریشم نیم‌تاب شناخته می‌شود. این پارچه اولین بار در استان شاندونگ چین و در زمان رنسانس بافته شده است و از همین رو شانتون نام گرفته است. شاندونگ همچنین جایی است که اولین فرمانروای چین بیش از ۲۰۰۰ سال پیش، خود را امپراتور اعلام کرد، بنابراین این منطقه سرشار از تاریخی غنی است که باعث می‌شود تاریخ این پارچه‌ جذاب‌تر شود.

الیاف پارچه شانتون

تا قرن بیستم، تمام پارچه‌های شانتون در جهان از الیاف ابریشم طبیعی تشکیل می‌شدند. مانند بسیاری از پارچه‌های ابریشمی، شانتون بافته شده از ابریشم نیز جنسی ظریف و سبک دارد و بسیار خوش فرم بر بدن می‌نشیند. این پارچه به پارچه دوپیونی شباهت دارد و معمولا با آن اشتباه گرفته می‌شود، اما شانتون کمی نازک‌تر و ناهموارتر از آن است.

برای تولید الیاف شانتون در گذشته، از ابریشم وحشی استفاده می‌شد که خالص‌ترین نوع ابریشم است. همچنین به دلیل وجود مقداری از ماده‌ی آدامس مانندی که به نخ کرم ابریشم چسبیده است ظاهر این الیاف ضخیم‌تر و سنگین‌تر به نظر می‌رسد و البته هزینه‌ی کمتری نسبت به ابریشم فرآوری شده دارد. اما امروزه برای تولید پارچه‌های شانتون، از الیاف نخی نیز استفاده می‌شود که از براقیت آن بسیار کم کرده است. با افزایش الیاف مصنوعی، تولیدکنندگان نساجی این توانایی را پیدا کردند که ویژگی‌های ساختاری پارچه شانتون را با پلی‌استر و سایر مواد مانند اکریلیک بازسازی کنند. با این وجود، پارچه‌ی شانتون بافته شده از الیاف مصنوعی به اندازه‌ی ابریشم اصل، بادوام و ظریف نیست.

ویژگی‌های پارچه شانتون

از آن جایی که امروزه پارچه‌ی شانتونی که از الیاف مصنوعی و یا پنبه تولید شده باشد، طرفداران زیادی پیدا کرده است، در ادامه با چند ویژگی این پارچه پرکاربرد آشنا می‌شویم:

  • به خاطر استفاده از الیاف مصنوعی، چروک‌پذیری این پارچه بسیار کم است.
  • پارچه‌ای سبک، نازک و ظریف که بدن‌نما نیست و باعث محبوبیت آن برای استفاده در لباس‌های روزمره مانند مانتو و شلوار می‌شود.
  • پارچه شانتون بافته شده از پنبه و یا الیاف مصنوعی نسبت به شانتون ابریشمی، قیمت بسیار مناسب‌تری دارد.
  • در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف برای تمام سلیقه‌ها در بازار موجود است.
  • مقاوم بودن، عدم آب رفتگی و کم رنگ شدن پارچه در شست‌وشوی مداوم
  • مناسب برای هر گروه سنی
  • برای تمام فصل‌های سال مخصوصا بهار و تابستان، مناسب است.
  • درشت بودن تار و پود پارچه که باعث متمایز شدن آن نسبت به سایر پارچه‌ها می‌شود.

انواع پارچه شانتون

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، پارچه‌ی شانتون بافته شده از الیاف پنبه و یا الیاف مصنوعی امروزه رواج زیادی پیدا کرده است. این پارچه بیشتر در کشورهای آسیای شرقی تولید شده و به سایر نقاط در جهان صادر می‌شود. در زیر چند مدل از پارچه‌های شانتون موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

پارچه شانتون اسلپ

شانتون اسلپ از آن دست پارچه‌هایی است که کمی بدن نما است و برای دوخت نیاز به آستر دارد. همچنین برای دوخت لباس کودک مناسب نیست.

پارچه شانتون دو نخ

این پارچه همانند پارچه شانتون بافت درشتی دارد که تار و پود آن مشخص است؛ همچنین سبک و بادوام است. این پارچه به این دلیل که در بافت آن از الیاف طبیعی همچون پنبه استفاده می‌شود، مانند پارچه‌ی لینن نیز به نظر می‌رسد. شانتون دو نخ برای مانتو، تونیک و شلوار در تابستان بسیار کاربرد دارد و ایستایی بسیار خوبی نیز دارد.

پارچه شانتون کنفی

این مدل شانتون به دلیل بافت کنفی مانند و منافذ ریز و بازی که دارد برای فصل تابستان بسیار مناسب است. پارچه‌ای ریزش‌دار که برای مانتو و کت زنانه بسیار کاربردی و زیبا است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این پارچه به اجسام تیز بسیار حساس بوده و زود نخ‌کش می‌شود.

پارچه شانتون ترک

پارچه‌ی شانتون ترک که محصول کشور ترکیه است و جز پرفروش‌ترین شانتون‌های بازار محسوب می‌شود. نسبت به مدل‌های دیگر شانتون قیمت بالاتری دارد و در عرض ۱۳۰ سانتیمتر به بازار عرضه می‌شود.

پارچه شانتون اسکاچی

این مدل شانتون سطح صاف و نرمی ندارد، حالت کشسانی ندارد و با لمس کردن آن متوجه زبری پارچه می‌شوید.

موارد استفاده از پارچه شانتون

پارچه‌ی شانتون یکی از خوش‌دوخت‌ترین پارچه‌های موجود در بازار است و به کسانی که تازه شروع به یادگیری خیاطی کرده‌اند توصیه می‌شود که از این پارچه استفاده کنند. از مصارف پارچه شانتون می‌توان در دوخت لباس‌های زنانه مانند مانتو، کت، شلوار و یا تونیک نام برد. همچنین از شانتون می‌توان در دوخت لباس کودک و لباس مردانه مانند کراوات و کت نیز استفاده کرد. شانتون علاوه بر پوشاک در بخش اکسسوری منزل مانند پرده، کوسن، مبل، روتختی و… نیز کاربرد دارد.

نحوه‌ی شست‌وشو و مراقبت از پارچه‌ی شانتون

برای افزایش طول عمر لباس و حفظ ویژگی‌های ظاهری آن باید نحوه‌ی نگهداری و شست‌وشوی هر پارچه‌ را بدانید. پارچه‌ی شانتون نیز از این قضیه مستثنی نیست. تنها کافی است که به نکات زیر عمل کنید:

  • هنگام شست‌وشوی لباس شانتون خود حتما آن را پشت و رو کنید.
  • بهتر است برای شستن لباس‌های شانتون از شوینده‌های بدون آنزیم استفاده کنید.
  • اگر لباس را با ماشین لباسشویی می‌شویید، از دمای ۳۰ درجه برای شستن آن استفاده کنید.
  • برای خشک کردن لباس آن را جلوی تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.
  • همانطور که در ویژگی‌های پارچه شانتون بیان کردیم، این پارچه چروک‌پذیری بسیار کمی دارد و تا جای ممکن نیاز به اتو زدن ندارد اما اگر خواستید پارچه شانتون را اتو کنید، بهتر است لباس را وارونه کنید و با دمای متوسط و حالت خشک آن را اتو کنید.
  • از آن جایی که پارچه‌های شانتون مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، پارچه‌های مناسبی برای چاپ هستند. با این حال باید دقت کنید که پارچه‌های شانتون چاپی نباید مستقیم اتو شوند.

در آخر

در هنگام خرید پارچه شانتون به این نکته دقت کنید که این پارچه مانند پارچه‌های دیگر بازار، دارای درجه و کیفیت‌های متفاوتی است که با قیمت‌های مختلفی نیز به فروش می‌رسند. همچنین، پارچه‌های شانتون ساده، دوخت خوبی دارند و از نظر تن پوش و میزان جذابیت توانسته‌اند نظر بسیاری از مشتریان را جلب کنند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط